We Włoszech ponad 300 mostów jest zagrożonych awarią.
W Ameryce 1 na 9 mostów uważa się za wadliwe pod względem konstrukcyjnym. Na całym świecie od 2000 roku doszło do ponad 115 poważnych uszkodzeń mostów, z czego ponad 22 w ciągu ostatnich 2 lat.
Kiedy dochodzi do tragedii, zwykle przyczynia się do tego kilka czynników.
Oto najczęstsze:
Klęski żywiołowe
Powodzie, trzęsienia ziemi i huragany mogą przyczynić się do zawalenia się mostów.
Powodzie powodują znaczny wzrost poziomu wody, co może wpływać na warunki dynamiczne mostu, a także pogłębia się czyszczenie przyczółków i pirsów; Trzęsienie ziemi może spowodować ruchy całej konstrukcji i utratę podparcia, podczas gdy huragany powodują wyporowe i boczne obciążenia na pokładzie.
Prawdziwe wydarzenie: kiedy Nowy Orlean został uderzony przez huragan Katrina w 2005 roku, segmenty Twin Span Bridge zostały ściągnięte z pomostów i wpadły do wody.
Twin Span Bridge, Nowy Orlean
Tanie materiały
Gdy pieniądze zostaną zaoszczędzone na materiałach, most może stać się zbyt wrażliwy. Nikt nie lubi wydawać pieniędzy, ale nadmierne ograniczanie kosztów zwykle prowadzi z do bardziej kosztownych napraw.
Betonowy most
Awarie konstrukcyjne
Place budowy mostów mogą być bardzo niebezpieczne: ponieważ ich pełny projekt nie został jeszcze opracowany, nawet jedna mała pomyłka w obliczeniach może spowodować ogromne szkody i narazić wiele osób na ryzyko.
Wydarzenie w świecie rzeczywistym: kiedy most Quebec w Kanadzie zawalił się podczas budowy w 1907 r., zginęło 75 z 86 robotników.
Most Quebec, Kanada
Nieefektywny projekt
Nawet jeśli używane są wysokiej jakości materiały, a proces budowy przebiega gładko, mosty mogą się zawalić, jeśli ich projekt jest wadliwy. Konstrukcja o kiepskim projekcie może nie wytrzymać ciężaru lub wytrzymać warunków naturalnych.
Słaba konserwacja
Być może najbardziej niepokojącym aspektem awarii mostów jest fakt, że większości z nich można zapobiec. W rzeczywistości, dzięki odpowiedniej rutynie kontroli i konserwacji, żywotność mostów mogłaby zostać znacznie skrócona.
Wydarzenie w świecie rzeczywistym: zawalenie się mostu Morandi w 2018 roku w Genui we Włoszech spowodowało śmierć 43 osób. Brak odpowiedniego monitorowania i konserwacji, wraz z innymi czynnikami, doprowadził do skrajnej korozji stalowych kabli, która ostatecznie pękła.
Most Morandi po przebudowie (Most Genova San Giorgio)
Ogólnie rzecz biorąc, destrukcja mostu może postępować bardzo szybko, a odkładanie prac konserwacyjnych spowoduje jedynie konieczność wykonania większych napraw w późniejszym czasie, które są generalnie mniej bezpieczne i mniej preferowane zarówno z ekologicznego, jak i ekonomicznego punktu widzenia. Na każdym starzejącym się moście należy wykonać odpowiednią naprawę, wzmocnienie lub wymianę, aby zapewnić ich dobre działanie w stanie eksploatacyjnym.
Dlatego też ważne jest regularne monitorowanie stanu technicznego które pomaga określić, które części konstrukcji ulegają uszkodzeniu i jaka strategia konserwacji jest najwłaściwsza.
Ponieważ tradycyjna ocena na miejscu może niewiele dać, gdy problemy stają się krytyczne lub zaczynają się między dwiema inspekcjami, rośnie zainteresowanie bezprzewodowym i zdalnym monitorowaniem stanu konstrukcji. Ten innowacyjny sposób wykonywania SHM można nie tylko wdrożyć za pomocą prostych i ekonomicznych instalacji, ale także umożliwia posiadanie sieci czujników, które monitorują most 24/7 w celu identyfikacji, lokalizacji i oceny ilościowej uszkodzeń w miarę ich pojawiania się. Dzięki wykrywaniu uszkodzeń na możliwie najwcześniejszym etapie, inteligentne systemy SHM ułatwiają procesy konserwacji i renowacji oraz z większą starannością i pewnością zapewniają bezpieczeństwo całej konstrukcji.
Źródło: https://www.movesolutions.it/2022/04/21/bridge-failure-and-how-to-prevent-it/
Chcesz wiedzieć
więcej nt.
monitoringu
mostów?
Porozmawiaj z naszym ekspertem.