[vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]
We Włoszech ponad 300 mostów jest zagrożonych awarią.
W Ameryce 1 na 9 mostów uważa się za wadliwe pod względem konstrukcyjnym. Na całym świecie od 2000 roku doszło do ponad 115 poważnych uszkodzeń mostów, z czego ponad 22 w ciągu ostatnich 2 lat.
Kiedy dochodzi do tragedii, zwykle przyczynia się do tego kilka czynników.
Oto najczęstsze:
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_text_separator title=”Klęski żywiołowe” title_align=”separator_align_left” color=”custom” accent_color=”#225d83″][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]
Powodzie, trzęsienia ziemi i huragany mogą przyczynić się do zawalenia się mostów.
Powodzie powodują znaczny wzrost poziomu wody, co może wpływać na warunki dynamiczne mostu, a także pogłębia się czyszczenie przyczółków i pirsów; Trzęsienie ziemi może spowodować ruchy całej konstrukcji i utratę podparcia, podczas gdy huragany powodują wyporowe i boczne obciążenia na pokładzie.
Prawdziwe wydarzenie: kiedy Nowy Orlean został uderzony przez huragan Katrina w 2005 roku, segmenty Twin Span Bridge zostały ściągnięte z pomostów i wpadły do wody.
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”8178″ img_size=”large” alignment=”center”][vc_column_text]
Twin Span Bridge, Nowy Orlean
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_text_separator title=”Tanie materiały” title_align=”separator_align_left” color=”custom” accent_color=”#225d83″][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]
Gdy pieniądze zostaną zaoszczędzone na materiałach, most może stać się zbyt wrażliwy. Nikt nie lubi wydawać pieniędzy, ale nadmierne ograniczanie kosztów zwykle prowadzi z do bardziej kosztownych napraw.
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”8175″ img_size=”large”][vc_column_text]
Betonowy most
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_text_separator title=”Awarie konstrukcyjne” title_align=”separator_align_left” color=”custom” accent_color=”#225d83″][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]
Place budowy mostów mogą być bardzo niebezpieczne: ponieważ ich pełny projekt nie został jeszcze opracowany, nawet jedna mała pomyłka w obliczeniach może spowodować ogromne szkody i narazić wiele osób na ryzyko.
Wydarzenie w świecie rzeczywistym: kiedy most Quebec w Kanadzie zawalił się podczas budowy w 1907 r., zginęło 75 z 86 robotników.
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”8176″ img_size=”large”][vc_column_text]
Most Quebec, Kanada
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_text_separator title=”Nieefektywny projekt” title_align=”separator_align_left” color=”custom” accent_color=”#225d83″][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]
Nawet jeśli używane są wysokiej jakości materiały, a proces budowy przebiega gładko, mosty mogą się zawalić, jeśli ich projekt jest wadliwy. Konstrukcja o kiepskim projekcie może nie wytrzymać ciężaru lub wytrzymać warunków naturalnych.
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_text_separator title=”Słaba konserwacja” title_align=”separator_align_left” color=”custom” accent_color=”#225d83″][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]
Być może najbardziej niepokojącym aspektem awarii mostów jest fakt, że większości z nich można zapobiec. W rzeczywistości, dzięki odpowiedniej rutynie kontroli i konserwacji, żywotność mostów mogłaby zostać znacznie skrócona.
Wydarzenie w świecie rzeczywistym: zawalenie się mostu Morandi w 2018 roku w Genui we Włoszech spowodowało śmierć 43 osób. Brak odpowiedniego monitorowania i konserwacji, wraz z innymi czynnikami, doprowadził do skrajnej korozji stalowych kabli, która ostatecznie pękła.
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”8177″ img_size=”large”][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]
Most Morandi po przebudowie (Most Genova San Giorgio)
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]
Ogólnie rzecz biorąc, destrukcja mostu może postępować bardzo szybko, a odkładanie prac konserwacyjnych spowoduje jedynie konieczność wykonania większych napraw w późniejszym czasie, które są generalnie mniej bezpieczne i mniej preferowane zarówno z ekologicznego, jak i ekonomicznego punktu widzenia. Na każdym starzejącym się moście należy wykonać odpowiednią naprawę, wzmocnienie lub wymianę, aby zapewnić ich dobre działanie w stanie eksploatacyjnym.
Dlatego też ważne jest regularne monitorowanie stanu technicznego które pomaga określić, które części konstrukcji ulegają uszkodzeniu i jaka strategia konserwacji jest najwłaściwsza.
Ponieważ tradycyjna ocena na miejscu może niewiele dać, gdy problemy stają się krytyczne lub zaczynają się między dwiema inspekcjami, rośnie zainteresowanie bezprzewodowym i zdalnym monitorowaniem stanu konstrukcji. Ten innowacyjny sposób wykonywania SHM można nie tylko wdrożyć za pomocą prostych i ekonomicznych instalacji, ale także umożliwia posiadanie sieci czujników, które monitorują most 24/7 w celu identyfikacji, lokalizacji i oceny ilościowej uszkodzeń w miarę ich pojawiania się. Dzięki wykrywaniu uszkodzeń na możliwie najwcześniejszym etapie, inteligentne systemy SHM ułatwiają procesy konserwacji i renowacji oraz z większą starannością i pewnością zapewniają bezpieczeństwo całej konstrukcji.
[/vc_column_text][vc_column_text]
Źródło: https://www.movesolutions.it/2022/04/21/bridge-failure-and-how-to-prevent-it/
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_separator color=”custom” accent_color=”#225d83″][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]
Chcesz wiedzieć
więcej nt.
monitoringu
mostów?
[/vc_column_text][vc_column_text]Porozmawiaj z naszym ekspertem.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”2/3″][contact-form-7 id=”8182″][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][ult_buttons btn_title=”kliknij i poznaj rozwiązania do Monitoringu Strukturalnego” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fgeoline.pl%2Fmonitoring%2F|target:_blank” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-block” btn_title_color=”#ffffff” btn_bg_color=”#225d83″ icon_size=”32″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-at-left” btn_font_family=”font_family:Open Sans|font_call:Open+Sans” btn_font_size=”desktop:18px;”][/vc_column][/vc_row]